אמנות ועיצוב הן אחיות קרובות. אנחנו רגילים לראות אותן מסתודדות יחד בפינה. מדברות בקודים. צוחקות מכל הלב, מבדיחות שרק הן מבינות. אנחנו רגילים לראות אותן מחייכות, כתף אל כתף, בתמונות משפחתיות.
לכן, מה שקורה עכשיו הוא חמקמק.
עם זאת, אני חשה שהוא קורה: האמנות כמגמה. האמן והאמנות – כטרנד.
נכון, מאז ומעולם האמנות "הרימה" חללים מעוצבים, הוסיפה להם מימד ועומק. העיצוב מצידו – פרש את עצמו לרגלי האמנות, יצק את היכליה ותרם לתפארתה. האמנות והתרבות העשירו זו את זו, הציגו והמחישו זו את סיפורה של זו.
אז מה חידוש אני רואה כאן? ולמה אני קוראת פה טרנד?
עיצוב ואמנות – שתי אחיות קרובות. קונספט וצילום: Daniel Rueda & Anna Devis
טרנד הוא הרבה יותר מגימיק או צבע. הרבה יותר מגחמה מטורפת כזו או אחרת, שצצה לעונה-שתיים, ונעלמת. טרנד הוא קריאת-כיוון שאליו התרבות שלנו מושכת. כמו גל עצום שסוחף אנשים, יוצרים ותעשיות לכיוון מסויים. זה, ולא אחר.
טרנד הוא מגמה שאורכת כמה שנים לפחות, מושפעת מהלך הרוח העולמי, ובמקביל – משפיעה עליו בחזרה ומתדלקת אותו.
יש כאן יחסי גומלין שיושבים על נקודה עמוקה בתודעה הגלובלית.
קריאת כיוון אליו התרבות מושכת. קונספט וצילום: Daniel Rueda & Anna Devis
טרנד אמיתי נקלט ומכה שורשים, מפני שהוא תופס אותנו בשלים ומוכנים לקראתו. הוא עונה לשאלות שמנקרות בליבנו. הוא מציף את החיבוטים, הלבטים ורגשי האשמה הקולקטיביים שלנו. הוא מציע פתרונות לנושאים ולאג'נדות שעומדים על סדר יומינו.
כשמוצר, חוויה או שרות עושים שימוש בטרנד, התחושה היא, שמשהו פה "פשוט מדבר אלי". מכוון ישירות אל מציאות חיי. ואם כך הוא – אני מאמצת אותו אל חיקי באהבה.
משהו פה מדבר אלי. תמונה: Make up portfolio
האמן, האמנות, והביטוי העצמי הפכו לטרנד. מגמה עדינה, אך מחלחלת, משפיעה וארוכת טווח.
היא פורחת על רקע של דור ושל חברה שנותנים מקום וחשיבות-על לראייה אינדיבידואלית וסובייקטיבית של היוצר, ולצורך – כפייתי כמעט – לביטוי עצמי ולהשפעת היחיד על החברה.
היא מוזנת ומתודלקת מתנועת היוצרים העצמאיים, אמנים ואומנים, כמו גם ממציאים, יזמים, סטארט-אפיסטים ומשפיענים – אנשים התופסים את עצמם כאמנים בכל תחום שבו יפעלו, ואת מפעל חייהם – כאמנות. אנשים שמסמלים עשייה קטנה שהיא הכי גדולה.
מושגים שמזוהים עם אמנות, כמו "יצירתיות", "חותם", "שפה אישית", "ביטוי אישי", "אמירה" – הפכו להיות מטבע-לשון נורמטיבית בכל דיסציפלינות החיים. בעסקים, ביזמות, בחדשנות, בחינוך, בפסיכולוגיה – ובמה לא?! יכולתו של היזם, היוצר או המעצב "הקטן" להשפיע על תעשיות שלמות, משמשת בדורנו כאנלוגיה ליכולתו של האינדיבידואל לחולל מהפכות של ממש.
כך קרה שקבוצה קטנה ונישתית של אנשי רוח – האמנים – הפכה פתאום לקבוצה ענקית, נוכחת, בולטת ודומיננטית בעולם. קבוצה שיוצרת ומזינה את מרבית המסרים שאנחנו נחשפים אליהם, ומגייסת אף אותנו לשורותיה.
או אם לנסח בפשטות: "ברוכים הבאים לדור האמנים".
ברוכים הבאים לדור האמנים. קונספט וצילום: Daniel Rueda & Anna Devis
כשפנטון בחרו באולטרה ויולט כצבע השנה של 2018, את המגמה הזו בדיוק הם ניסו לשקף.
לורי פרסמן, סגנית נשיא בחברת פנטון ניסחה זאת כך:
הצבע אולטרה ויולט מסמל התנסות וחוסר קונפורמיזם*. הוא מעודד אינדיבידואלים להטביע את חותמם בעולם דרך ביטוי יצירתי. צבע השנה של פנטון הפך להיות הרבה יותר מאשר 'מה טרנדי' בעולם העיצוב, הוא באמת מהווה השתקפות של מה שנדרש בעולם שלנו היום.
*הידעתן? 'קונפורמיזם' בעברית: תלמנות, מלשון הליכה בתלם. תודו שזו מילה מרהיבה.
מקור לתמונות: קארל הנסן // הדום // מגף // ארכיטקטורה // חצאית // Moschino spring-summer 2018
ביריד הרהיטים המפורסם, שנערך בפברואר האחרון במסגרת שבוע העיצוב בסטוקהולם, הקימה חברת העיצוב halleroed תערוכת טרנדים, ועל בחירותיה התבטאו היוצרים כך:
כיוון ברור של טרנדים בעיצוב פנים הוא השראה מעולם האמנות. הן בצורה של שיתוף פעולה עם אמנים הן בעבודה קונספטואלית עם חדרים, רהיטים וחפצים.
לאור השינוי העיקרי שמתרחש בעולם המסחר הקמעונאי בשל שרותים מקוונים וכו' התנהגות הלקוח בחנות השתנתה באופן דרמתי. נוצרה חשיבות גדולה לספק חוויה של ממש למבקרים שאכן נכנסים לחנות. לכן, קמעונאים רבים מרחיבים את גישתם לעיצוב פנים ומחפשים את ההשראה בעולם האמנות. בתערוכה שיצרנו רצינו להציג את המגמה הזו.
שינוי במסחר הקימעונאי מחייב לייצר חוויה של ממש למבקר. מהיכן ההשראה? מהאמנות. Halleroed Trend Exhibition Stockholm
אנחנו מבחינים יותר ויותר בתופעה של אוספי אמנות קבועים או מתחלפים, המוצגים בחללים של מלונות, כחלק מהאסתטיקה החווייתית שהם מציעים לאורח. בעקבות כך, בפרסונל המלונאות נוסף לאחרונה תפקיד חדש: אוצר אומנות.
אספי אמנות קבועים או מתחלפים, כחלק מהאסתטיקה החווייתית. Gallery Hotel Art
גם אצלנו בארץ. מלון אלמא זכרון יעקב
שנעבור לאפנה?
בסתיו 2015 נראתה הקולקציה של ויקטור אנד רולף כמו אוסף תמונות לבישות. הן אכן נקראו "Wearable art".
שנה אחרי כן, ב 2016, זכתה מעצבת האפנה Edda Gimnes על קולקציית הביכורים המשורבטת שלה, בכל הפרסים האפשריים. עכשיו תבינו למה.
אפנה משורבטת. Edda Gimnes
ואם נתחיל לדבר על הומאז'ים לאמנות – תזהרו – כי אני לא אסיים.
האם רק לי מזכירים עיצוביה של מארי קאנטרנטזו (Mary Katrantzou) לסתיו 2018, את הצבעוניות הפוביסטית ואת משיחות המכחול האימפרסיוניסטיות שאפיינו את יצירותיו של קלוד מונה?
קלוד מונה The Cliff Walk at Pourville // מארי קאנטרנטזו סתיו 2018
החיבור בין אמנות לאפנה הוא לא חדש. איב סן לורן ודיור היו מעצבי אפנה שהרבו לשלב רפרנסים לאמנות.
לאחרונה, מריה גרציה קיורי, קריאייטיב דירקטור בדיור, מחזירה עטרה ליושנה. מאז קיבלה את התפקיד בקיץ 2016, היא מקפידה לשתול הומאז'ים אינטלגנטיים לאמנות, בדגש על אמנות נשית.
טי-שירט מלאת הצהרה הובילה בתצוגת האפנה של דיור לאביב 2018, ועוררה שיח ציבורי מחודש על נשים ואומנות.
אמנות ופמינזם, ועל כך נאריך בפוסט בפני עצמו. Dior Spring 2018
חולצת הפסים, בהומאז' להיסטוריונית וחוקרת האומנות האמריקנית, לינדה נוכלין, נושאת את כותרתו של מאמרה הפמניסטי משנת 1971. נוכלין, היתה מחלוצות המחקר הפמניסטי בתולדות האומנות.
חוברת מיוחדת שבה הודפס המאמר, הונחה על מושביהם של כל המוזמנים לתצוגה.
(בהחלט השלימו קריאה כאן: Why Have There Been No Greet Women Artists, By Linda Nochlin 1971)
וזה רק ממשיך.
גם קולקציית ריזורט 2018 של דיור, היתה עמוסה ברפרנסים לאמנות נשית. והפעם – האמנית האמריקנית ג'ורג'יה אוקיף. (הו, כן, בבקשה תקראו גם את המאמר הזה – הוא מרתק.)
יצירותיה של אוקיף שצויירו במדבריות מקסיקו ובהשראתם, בשנות ה-30 עד ה-60 של המאה הקודמת, נראו רלוונטיות וטרנדיות מאי פעם על המסלול שהוקם בלב המדבר, בקיץ 2017.
Georgia O’Keeffe’s In the Patio No IV, 1948. Illustration: 2016 Georgia O'Keeffe Museum/ DACS, London
שימו לב שלא רק האמנות המצויירת משתלטת על העיצוב, אלא כל תחומי הביטוי היצירתי. אומנויות וקרפט, פסול, רקוד, דרמה ובקיצור – כל דבר שתוכלו לחשוב עליו.
ארט אנד קרפט. בצמר // מילים נמסות לחוטים // John Galliano for Christian Dior Haute Couture FW 2007
רקדנים שהם גם דוגמנים מצולמים בתנועה או שירה שרקומה על שרוול של חולצה – הם עוד ביטויים לטרנד המרתק הזה.
תקייה צבעונית מלאה בדוגמאות משגעות תמצאו בפינטרסט שלי.
גם רקדנית וגם דוגמנית. Manaho Shimokawa
'אבל זה קורה כבר כל כך הרבה שנים' אני שומעת אותך אומרת. 'יש כאן דוגמאות מ-2011, ואפילו לפני כן.'
אכן, כך נראית ומתנהגת מגמה.
תאים על גבי תאים של אסוציאציות, נבנים זה על גבי זה ומפתחים זה מזה, במהירות מסחררת. כך הם יוצרים מציאות אבולוציונית חדשה. הטרנד. רק כאשר המציאות התרבותית הזו מתחילה לקבל צורה, אנחנו יכולים לנסות לזהות ולשיים אותה.
העתידן Paul Saffo פרסם בשנת 2009 מאמר בשם Get ready for a new economic era, בו הוא מגדיר כלכלה חדשה (הכלכלה שכולנו אכן מכירות) ומכנה אותה "The Creator Economy". לדבריו, תקופת כלכלה זו החלה עם המשבר הכלכלי בשנת 2008.
כאשר אני חוקרת את טרנד האמן והיוצר, אני נוכחת שנצניו אכן התחילו בערך אז. בתחילה בטפטופים זהירים, אולם לאט ובהתמדה הוא צבר את המומנטום הנדרש כדי להפוך למציאות נוכחת ש"מבליחה" בימים אלה.
כעת, ממרחק של עשור ניתן להשקיף אחורה ולומר בפה מלא: "מזל טוב, נולדה לנו מגמה."
אז למה לצפות הלאה?
בעולם שבו אנשים בוחנים יותר ויותר את האמת וחותרים לשקיפות מקסימלית, הדחף להיות שונה, להישמע ולהשפיע, יתעצם רק יותר – הן מעל והן מתחת לפני השטח.
יצירתיות וביטוי עצמי יהפכו לכישורים חיוניים יותר ויותר, והם יהיו הכלים שיאפשרו שינוי – בחינוך, בעסקים, בשמירה על המשאבים העולמיים ובקיצור – בכל הסוגיות המשמעותיות שימשיכו להעסיק אותנו.
ענבל שראל
איך זה מעצבן שהתגובה בטעות נעלמת?…מנסה שוב.
גמעתי בשקיקה כל מילה וכל הסבר. הנושא מרתק בעיני, וההסבר המפורט שלך תרם לי לחוויה?. מסכימה איתך שהביטוי האישי והיצירתיות הם משאב הכרחי בימינו אנו ובטח בדורות הבאים…
אהבתי את השילוב הנהדר של אומנות ביצירה. ותכלס שתמיד הכל מחובר, משפיע ומושפע סנרגיה אחת מופלאה. אחלה פוסט!
אפרת יפה
ענבל יקרה,
תודה שטרחת ושלחת תגובה שוב!
הראשונה באמת נעלמה, ובזכות המאמץ שלך זכיתי בתגובה שמאד מחממת את ליבי ותכלס חשובה לי
אני מוצאת המון עניין לחקור ולהציג לכן את כל העומק ושלבי הגילוי שלי, אבל חשוב לי לקבל את הפידבק שלכן כמה אתן מתעניינות בנושא
תמר
אפרת יקרה, הפוסט נפלא. הוא מרתק הן מבחינת החיבורים שאת עושה והן בשל הבחירה הנרחבת בדוגמאות שהבאת משלל תחומי האומנות, האופנה והעיצוב. הקישורים למאמרים נהדרים. הם מרחיבים את היריעה ובעולם של צריכת אינפורמציה תזזיתית ושטחית זו תוספת נהדרת להעמקה.
מלאת התפעלות, תמר
.
אפרת יפה
תודה לך תמר יקרה.
אני כל כך שמחה עם התגובה שלך!
תודה שרשמת ופרטת ממה נהנית ואת מה הערכת – אני שמחה לדעת מה אתן אוהבות ומה נותן לכן ערך.
הדס עזריאלי
מרתק. קראתי 3 פעמים.
ואת כותבת ומשלבת עם התמונות פשוט מושלם.
אפרת יפה
אוהו את גורמת לי להרגיש טוב עם עצמי ;)
תודה הדס!
ציפי
פוסט נהדר, תודה על שחקרת והבאת מימצאים ככ מעניינים. שמעתי לא מזמן חלק קטן מהרצאה ונאמר בה משהו קצת שונה. הוסבר שם שיש הבדל בין טרנד ובין מגמה, בכך שטרנד משהו שנוצר די מהר, עונה בדיוק לכל מיני השפעות רגעיות וחולפות ולאחר זמן מסוים הוא נעלם. מגמה היא משהוא ארוך שנשאר איתנו הרבה זמן, אפילו שנים רבות. דוגמה שאני יכולה לתת היא המגמה הירוקה, הקיימות, יש לה הרבה שמות. היא התחילה בשנות ה-60 עם ההיפים, אחכ הפכה לאופנה בוהמינית, ניכסה את הטבעונות והצמחונות, וכל שנה יש לה ניצנים חדשים – קקטוסים, אננסים, פרחים ענקיים ועוד ועוד. חוץ מזה שחזרתי על סוף הפוסט שלך ועכשיו נראה לי שאני מאשרת את מה שכתבת, אולי מכיוון אחר.
אפרת יפה
אוי ציפי כל מילה שאת אומרת נפלאה!
זה בדיוק.
המושג שאת מנסה להגיד כאן נקרא בשפה המקצועית FAD. בא מהר, חולף מהר, שטחי.
לעומת זו המגמה היא אכן תופעה מעמיקה ומתרחבת, שיושבת על מציאויות חברתיות, פסיכולוגיות, כלכליות ופוליטיות.
ואת תארת ופרטת כל כך יפה דוגמה מצויינת להמחשה.
שימי לב התרגום של המילה טרנד=מגמה.
אבל הרבה אנשים מחליפים בטעות את המונח FAD ומשתמשים במונח טרנד.
טל
אפרת, הנושא מעניין, הכתיבה הנהדרת שלך בצירוף התמונות והקישורים מעוררי מחשבה, ומעודדים להמשך קריאה. תודה!
אפרת יפה
תודה טל, אני מאושרת לשמוע שהתוכן מעשיר ומפרה אותך!
אורטל
המאמר הזה לוקח אותי לכמה מקומות שונים.
מזכיר לי את "באומנות כמו באומנות אין דבר כזה שאין דבר כזה" ומה זו אומנות בכלל?
ומעלה שאלות של האם הכל זה אומנות? מתי עיצוב הופך לאומנות?
האם המילה אומנות/אומן כבר דהויה מרוב שימוש בהקשרים שונים? או שהחיים הם אומנות והשימוש בה הוא מתאים לכל תחומי החיים?
מקום אחר שלקחת אותי אליו היה באמת תופעת הניו אייג', החיפוש העצמי, משמעות חיי שהפכה כמו שכתבת לעיסוק אובססיבי כמעט והביא הרבה אנשים לעסוק בהבעה ויצירה של "האני".
אני מסכימה איתך שהמגמה הזאת נובעת מהמשבר הכלכלי של 2008 אבל גם ממיאוס בגולבליזציה שיצרה העתק מדויק של אותו מוצר, חסר ייחוד. ההכרה של העולם דרך העיתונאים באיך הדברים מיוצרים, באלו תנאים, מי משלם את המחיר של הפריט הזול. זה הביא מבט פנימה לחיזוק של DIY (מושג מהפאנק באנגליה של שנות ה-70), מחזור, חזרה למלאכות יד ישנות והכרה בערכן (ETSY הוקמה ב-2005).
זה הביא את התעוררות מחדש של יוצרים עצמאיים בעוד שחושבים על שנות ה-70-80-90 והחינוך לעבודה ב-corporate, במושג שנקרה "קביעות" (שהיום הוא כמעט קללה,לא?).
הכלכלה העולמית הביאה לשינויים שמשפיעים על בחירות החיים שלנו וכמובן על עולם העיצוב והאומנות.
דוגמא אחת מהארץ, תערוכת "צבע טרי" השנה נתנה מקום לאומנות רחוב. שני אומנים UNTAY & PESH
עובדים על קיר במתחם התערוכה: https://goo.gl/NmQgPY
מעריכה מאוד את כל המחקר, התובנות והעריכה (נושא עצום מימדים) ואת הזרקור שלך על הנושא.
כיף לקרוא את הקישור בין הנקודות ובניית התמה. תמשיכי, תמשיכי.
אפרת יפה
אורטל אהובתי. כל מילה פנינה.
את מעשירה את מה שכתבתי בכל כך הרבה ערך – והכל משתלב בצורה מושלמת בתאוריה שהצגתי, והכל מתקבל נפלא על דעתי. (תמשיכי, תמשיכי…)
שנכניס אותך ככותבת תוכן? :)
אגב ESTY – זה אזכור מצוין!
אני רואה באטסי את אחד הגורמים לכך שהמגמה הזו אכן הצליחה להתגשם ולהתממש, ממש כמו הרשתות החברתיות.
תודה על הלינק עם הדוגמאות המרתקות.
יערה
פוסט מקסים! ממש מתחברת ועוקבת אחרי הזוג שמצלם ברחבי העולם והם נהדרים!!
אפרת יפה
תודה יערה בובה. הם מעולים, נכון?
חגית
נהניתי מאוד, תודה <3
יש בה משהו, באמנות, שמקיף את כל החושים ועוטף ונותן חוויה שלמה וככזו, היא סוחפת אותנו אחת לכמה עשורים (או מאות) ומאפשרת ליוצרים להיות בעלי דעה משמעותיים.
הדוגמאות שהבאת הן חוד החנית ובהמשך זה יחלחל ויתפוס מקום רוחבי ולא רק עמוק ואז ימאס לנו, שוב, ושוב בעלי הדעה יהיו אחרים ועוד גילגול יגיע.
אפרת יפה
הי חגית,
אני כל כך אוהבת את התגובה שלך כי היא כל כך נכונה :)
כך בדיוק עובדים הגלים של העניין האנושי…