לעצב: שיחה עם לי אדלקורט

caesarstone Lidewij Edelkoort trend talk 2016

כמי שחולקת אתכן אהבת אמת לטרנדים וסקרנות תמידית לזהות ולהגדיר את "הדבר הבא", התמזל מזלי ביותר כאשר הוזמנתי לפגוש את לי אדלקורט, חזאית הטרנדים הנחשבת בעולם.

בשנתיים האחרונות מלווים אדלקורט וצוותה את מחלקת פיתוח המוצרים של אבן קיסר, חברה אשר התגלתה כחדשנית, מפתיעה ופורצת דרך.

מיזמים כמו THE RESTAURANT by Caesarstone & Tom Dixon שהדהד היטב במסגרת שבוע העיצוב במילאנו (ממליצה, ממליצה לכן לחפור)

restaurant_caesarstone_tom-dixon_milan-design-week-2016

או כמו שתוף הפעולה האחרון עם המעצב חיימה חיון לתערוכת עיצוב הפנים השנתית בטורונטו (IDS) – בהחלט מוכיחים שאבן קיסר הפכה את עצמה לשחקנית בולטת, יצירתית ומקורית בתעשיית העיצוב העולמית.

IDS-installation-Hayon-Portrait-image-credit-Vicky-Lam

אדם, מכונה, אדם

הרצאתה של אדלקורט עסקה בנושא "אדם מכונה אדם" וניתחה את החזרה לחומרים שורשיים ולמלאכות יד עתיקות, ומאידך את התפתחותו המואצת של העיצוב התעשייתי – מצב חדש המאפשר שילובים מפתיעים של ייצור תעשייתי במראה ובתחושה של מלאכת יד. את תמציתה ממליצה לכן מאד לקרוא כאן.

היא סקרה טרנדים במובן הרחב של המילה, כתהליך עמוק המושפע ממהלכים גלובליים חברתיים, כלכליים ואידאולוגיים עד שהם מגיעים לפרשנות וביטוי אסתטי. וזה בדיוק מה שאני אוהבת בטרנדים – את המתודולוגיה.

caesarstone Lidewij Edelkoort trend talk 2016

חומרים חדשים במראה שורשי.  צילום: Juliette Chrétien & Daniel Costa

 

היופי שבחוסר המושלמות

"חוסר מושלמות הוא מה שעושה את היופי לאנושי" אמרה כוהנת הטרנדים הגדולה, כמוטיב לטרנדים שמשקפים את הסביבה, גם אם לא באמת נובעים ממנה. אמירה אשר ליוותה את כל הטרנדים אותם הציגה ואשר פגשה אותי במקום בשל ומהנהן. פיתחתי וניתחתי אספקט אחד של המוטיב הזה לפוסט מרתק בפני עצמו, שאפרסם בהקדם.

caesarstone Lidewij Edelkoort trend talk 2016

אדלקורט, ילידת הולנד ובעשור השישי לחייה, מתגוררת בפאריז ועומדת בראשה של TREND UNION, אחת מהחברות הנחשבות בעולם לחיזוי טרנדים אותה הקימה. היא מרצה בינלאומית נחשבת, אוצרת תערוכות בתחומי העיצוב וזוכה להכרה רבה על פועלה בתחום. מגזין TIME הכתיר אותה לאחת מ 25 האנשים המשפיעים בעולם האופנה.

בשיחה אינטימית שקיימנו איתה, סהר שלו, סיגל נמיר רונית כפיר, קרן שביט ואנוכי, התבהרו לי מספר נקודות יסוד בכל הקשור לטרנדים ולחיזויים, בעוד שאחרות נותרו סתומות.

בתור שותפות לדיון עתיק, ביקשנו רונית ואני להבין – איך טרנד נולד.

caesarstone

איך טרנד נולד

מעצבים בקנה מידה קטן מורגלים לחשוב שאנשים כמו אדלקורט מתווים את העתיד בזירה העיצובית, בפועל, רומזת אדלקורט, זה בדיוק להיפך.

כאשר אנחנו שואלים אותה כיצד בעצם חוזים טרנדים, היא מסבירה: "הידע כולו נמצא שם, בייקום, צריך אינטואיציה כדי להתחבר לנקודות הנכונות, ועליהן להצביע."

נשמע מיסטי משהו, אבל זה הגיון פשוט.

כוחם של חוזי הטרנדים בא להם ממעניינות הידע. אין זהו ידע אקסלוסיבי הנלמד בפקולטות מיוחדות, אלא להיפך – ידע קיים, שיתופי, זמין לכל אחד הרוצה לבוא ולהתעמק בו. אותו ידע המעניק לאדלקורט ולעמיתיה את הקרקע הפוריה לפעולה, מתגבש על ידי חשיפה אינסופית ומעקב מתמיד אחר עבודותיהם של מעצבים ובוגרי עיצוב צעירים בכל פינה בעולם.

Elements-by-Tom-Dixon-for-Caesrastone-EARTH

מעצבים עצמאיים בתחילת דרכם מתאפיינים ברעננות חשיבתית מהולה בהתלהבות, הם מרבים ללמוד את השוק ולחפש את הקול האישי שלהם בתוכו, את הניואנס החדש, את הבשורה שהם אולי יזכו להביא. מהסיבה הזו מהוות עבודותיהם ויצירותיהם כלי עבודה חשוב לחזאי, ויתרונם רב על פני מעצבים ותיקים שקופאים על הצלחתם או על פני מעצבים העובדים בחברות גדולות ומחוייבים לקווי עיצוב או חשיבה של מותגים קיימים ומצליחים.

"לבוגרים של בתי הספר לעיצוב אני מציעה לעבוד בקבוצות ובצוותים, במקום להתאמץ להשתלב בעבודה אצל מותגים גדולים."

כשאדלקורט מעודדת בדבריה עבודה עצמאית בצוותים קטנים – את המציאות הזו בדיוק היא מנסה לתגבר: יצירה טרייה ומרתקת, שאינה מחוייבת לאג'נדות או לקבעון שיווקי, יצירה שמביאה בכנפיה חידוש מרגש.

כשאנליטיות פוגשת אינטואיציה

על רקע כל אותו ידע, נדרשים חזאי הטרנדים לכשרון וליכולת להכיל את מאגרי המידע העצום הזה, ואז לנסוק למעוף הציפור ולהביט במכלול בעין אנליטית – לנתח, לאבחן ולהגדיר תובנות. בנקודה הזו נכנסת גם האינטואיציה לתמונה: הצורך לבחור – ויש שיגידו, להמר – על מה מתוך כל השפע הזה יש לשים את הזרקור. מה יחזור על עצמו ויהפך למוטיב, מה יצור אסוציאציות ויתרחב למגמה הוליסטית, מה יעורר ריאקציה ויוביל למגמה הפוכה. החזאי מוצא נסיבתיות, מזהה חזרתיות והקשרים, ומעניק לשוק את התובנות שעל פיהם יוכל להתנהל בתבונה די זמן מראש.

caesarstone Lidewij Edelkoort trend talk 2016

ריבוי טרנדים מקבילים

אדלקורט  מסכימה שריבוי הידע בשנים האחרונות מבלבל ומקשה על עבודתו של החזאי. בעקבות השפע הזה נוצר מצב של ריבוי טרנדים המתקיימים במקביל, מה שתורם אוטומטית להארכת החיים של כל טרנד בפני עצמו.

אנחנו מבקשים להבין יותר ואדלקורט מפרטת: בעבר, כאשר הוגדר טרנד מסויים, מקובל היה למצוא אותו בכל מקום, באינטנסיביות. באופן כזה היה הטרנד "שורף" את עצמו במהירות ונעלם אחרי עונה. היום לעומת זאת, מתקיימים טרנדים רבים במקביל, והתוצאה הטבעית היא שכל אחד מהם זוכה לתקופת חיים ארוכה יותר. הוא לא "נשרף" כל כך מהר.

caesarstone Lidewij Edelkoort trend talk 2016

מבעלות לחוויה

אחרי עשרות שנים בתחום שעוסק תדיר ביצירת שינויים וחידושים, נראה שעודף הצרכנות הפך לה לזרה. בשנים האחרונות בועטת אדלקורט בממסד המסחרי ומטיפה לקיימות, סחר הוגן ומינימליזם צרכני. רבים מכירים אותה בשל ה ANTI FASHION MANIFESTO שפרסמה בסוף 2015 כחלק מהצעד הזה.

"העולם שלנו צריך לעבור מבעלות לחוויה," אומרת כוהנת הטרנדים הגדולה.

אמירה שככל שהיא שוקעת בי – האמת שבה מתעצמת.

כותבת ועורכת. מייסדת ועורכת את מגזין הלייף סטייל, קפה ויפה.

23 תגובות

  • להגיב ינואר 25, 2017

    רעות פרנקל

    "חוסר מושלמות הוא מה שעושה את היופי לאנושי"- אמירה מעניינת אם כי אולי דווקא הייתי רוצה שהיופי יהיה לא אנושי אלא נשגב, כזה שחורג מגדר הרגיל ומאפשר להתעלות מעל האנושי והיומיומי ולעוף..
    בכל מקרה איזו עבודה מגניבה זו להיות חזאית טרנדים!

    • להגיב ינואר 25, 2017

      אפרת יפה

      טוב על זה רעות אין לי מה לומר. יופי נשגב – לא יכולה לומר שמתנגדת :)
      אני חושבת שמה שאדלקורט מתכוונת לומר הוא שאם היופי מושלם במאה אחוז הוא מרגיש פלסטיק ואז הוא כבר פחות יפה ובעצם לא מושלם.
      אוי כמה אני אוהבת את הדיון הזה…

  • להגיב ינואר 25, 2017

    דבורה

    פוסט משובח!! מעריצה את היכולת של אנשים אלו בכשרון לנתח, לזהות ובאנטואיציה שניחנו בה לראות את כל היופי הזה!
    …הולכת לשקוע עוד קצת באמירה שלה 😉
    אההה, ומקנאה בך על ההזדמנות שהייתה לך לפגוש אותה 😊

  • להגיב ינואר 25, 2017

    חן שוקרון

    כתוב יפה וכ״כ מרתק. היה מעניין לשמוע גם על דוגמאות ספציפיות לטרנדים, כיצד נוצרו וכיצד טרנדים חדשים דוחקים את מקומם. כיף ומעורר השראה להיפגש עם אנשים כאלו.

    • להגיב ינואר 25, 2017

      אפרת יפה

      תודה חן. ממליצה לך מאד לקרוא את הכתבה בבלוג של אבן קיסר (שמתי לינק באמצע הפוסט) הם הביאו תמצית שבתמצית מהסקירה שלה.
      היתה שם למשל התייחסות לעולם הדיגיטל (חלק, נטול תחושה, וירטואלי) כקטליזטור לטרנד הסנסורי. מאד מאד בקצרה אבל בכל זאת טעימה, אם את מתעניינת.
      לפן אחד מדבריה שמצא חן בעיני אתייחס בהרבה בפוסט נפרד ואז אמחיש כיצד טרנד אחד הוביל לשני (זה תמיד כך בעצם)…

  • באמת פוסט משובח. מרתק, משכיל ומלווה באוצרות צילומים נפלאה.

  • להגיב ינואר 25, 2017

    ציפי

    איזו אישה מרתקת. אהבתי את מה שאמרה ומיד חשבתי על הרעיונות היפנים בעיצוב. הם חשבו על הדברים הללו לפני שנים ובעקבות האמונה בזן בודהיזם פיתחו את הוואבי סאבי. כל הנושא של קיימות (שאגב גם אותו ניתן היה להציג כטרנד, לפחות בהתחלה) מאפשר להכניס את הטבע לחיים, את הצבעים החמים, את חוסר השלמות של הפריטים ואת נתינת המקום לחפצים שירשנו וגם, וזה לדעתי מאד חשוב- לאהוב את החפצים שלנו, שאנחנו קנינו והם התישנו כבר. לשמור על מה ששלנו, לא להחליף כי יש חדש ונוצץ. כל אלו גם מאיטים את קצב הרכישות האובססיבי שקיים בעולם וגם גורמים לנו להסתכל על מה שיש לנו בסיפוק.

  • להגיב ינואר 25, 2017

    אפרת הלר

    פוסט מרתק ומעשיר. תודה אפרת… לי די היה ברור באינסטינקט שחוזי הטרנדים הגדולים עוקבים אחרי מעצבים קטנים ורעננים כדי לקבוע לאן תנשוב הרוח ולא להיפך. מריחים את השטח מלמטה:) יואו, איך מתאים לי להיות חוזת טרנדים….
    פוסט מעניין וגם כתוב מעולה:)

    • להגיב ינואר 25, 2017

      אפרת יפה

      גם ידידתי אלישבע מנקין נהגה תמיד לומר לי זאת. אלישבע ואפרת – צדקתן.
      תודה אפרת, יאללה הסבת מקצוע ;)

  • להגיב ינואר 25, 2017

    אלישבע

    איזה קטע שזכרת שאמרתי את זה – זה מדהים כמה שזה נכון. ממש רואים איך אטסי למשל הוא קרקע פוריה לטרנדים, זה מחלחל מלמטה, מגיע לפינטרסט – והופ מתפוצץ. כבר שנה שלמה שהיה לי ברור מה הולך להיות הצבע של פנטון – וצדקתי! לפעמים אני מרגישה שבגלל עולם הדיגיטל החזאות קצת מיותרת כבר – הם אומרים את הברור מאליו. אבל אולי זה בגלל שאני חיה את התחום הזה ביומיום. נשמעת אישה ממש מעניינת – כייף לך!

  • להגיב ינואר 25, 2017

    אפרת

    הציטוט שחתמת איתו את הפוסט, כל כך חד, מדוייק ומשמעותי בשבילי, הוא המוטו שמוליך אתי בשנתיים האחרנות. יפה היא אמרה.

  • להגיב ינואר 25, 2017

    רונית כפיר

    תודה שהחזרת אותי למפגש הזה, אפרת יקרה.
    צריכה לחזור לרשימות שלי ולמחשבות שהיו בעקבותיו. שמחתי למצוא את זה כאן עכשיו.

    • להגיב ינואר 29, 2017

      אפרת יפה

      מחכה מאד מאד לרשמים שלך רונית, בטוחה שיתרמו לעומק של הפוסט ויביאו זוויות אחרות שלא הגיעו אצלי לידי ביטוי.
      השיחות שהיו לנו בדרך היו מהנעימות ומהמחכימות.

  • להגיב ינואר 25, 2017

    עטרה

    פוסט ממש מעניין ומשכיל, תודה לך שאת משתפת אותנו בדברים כאלה יפים :)

  • להגיב ינואר 26, 2017

    תמר

    מרתק!!! בתור חובבת טרנדים מושבעת ואחת שחופרת כל אבן כדי למצוא אותם האישה הזאת היא השראה. ו-וואו. קיסר ממש מפתיעים. תודה אפי

    • להגיב ינואר 29, 2017

      אפרת יפה

      תחפרי בתכנים המשלימים שקישרתי את תהני מכל רגע :)

  • להגיב פברואר 3, 2017

    שירה

    פוסט מעניין.
    זה לא התחום שלי, אז אני מביטה רק בעין סקרנית על האנושיות שבדבר
    ואיך טרנדים מתאימים לתהליכים אחרים שעוברים עלינו:
    הטכנולוגיה הגוברת מצד אחד שמביאה טרנד לחומרים, למגע.

    ואפילו המשפט האחרון: מבעלות לחוויה,
    מתחבר לתהליכים נשיים שהעולם כולו עובר.
    לא יודעת אם הם נכונים,
    אם אני מאמינה בהם,
    אבל זה פשוט הטרנד כיום. זה ברור

    • להגיב פברואר 9, 2017

      אפרת יפה

      תודה שירה. אומרים שהטרנדים הם קווי רוחב בימינו. לא אתפלא אם תמצאי לחלק מהדברים היתכנות בתחומים אחרים של החיים.

  • להגיב יולי 2, 2017

    סיגל

    קראת המשכוכית?

    • להגיב אוגוסט 10, 2017

      אפרת יפה

      סיגל קניתי את המשכוכית בהמלצתך ונהניתי כמו שלא נהניתי מזמן.
      ספר מתוק ומלא הומור שכל אחת תאהב. הזדהיתי עם הגיבורה בכל הנוגע לאובססיית הטרנדים אז בכלל היתה לי חוויה מיוחדת…
      הטיפול בנושא הטרנדים ומה מניע אותם לאורך הספר – מרתק בעיני, ועשוי בצורה חמודה וקלילה.
      כיף של ספר. תודה על ההמלצה!

השארת תגובה ביטול

להגיב על אלישבע לבטל